Onze zoon van 12 (sorry, twaalf en een half) is net begonnen met de brugklas. Overal om ons heen hebben we steeds gehoord dat jongens slecht kunnen plannen en vaak rond de kerstvakantie heel erg achterlopen met huiswerk. We willen dit natuurlijk graag voorkomen en zouden graag tips lezen hoe we onze zoon het beste kunnen begeleiden.
Heeft iemand een tip voor deze ouders? En onthoud: wees positief en aardig voor elkaar! Er is al zurigheid genoeg in de wereld 😉
Heb je zelf een opvoedbreinbreker? Stel jouw vraag via opvoedvragen@marinavanderwal.nl of stuur een pb via Facebook. Vragen worden áltijd anoniem geplaatst!
Checken, checken en nog eens checken! Onze zoon had vorig jaar in 1 Mavo een 1,7 voor zijn eerste Nederlandstoets, werd bijgesteld naar een 2,9. Haal dat maar n’s op. Ik ben met hem bij bladzijde 1 vh boek begonnen, de laatste toets in de toesweek in Juni was hij uit de rode cijfers. Het 1 op 1 werken bleek zeer belangrijk voor hem. Concentratie, iedere dag een kwartier, langer werkt niet. Succes!
Ik hou op Magister bij welke huiswerk er gemaakt moet worden en schrijf dat in een schrijfblok.
De dagen zet ik erboven en ik markeer alles.
Maken is groen, leren is geel en een SO of Proefwerk is roze.
Hier werkt dat erg goed. En inderdaad regelmatig vragen hoever ze al is en sturen in het plannen.
Voorwerken, als je op dinsdag al weet wat je donderdag moet afhebben bijvoorbeeld kun je op dinsdag al aan beginnen. Dinsdag de ene helft, woensdag de andere helft. Werkt ook goed.
Ik doe dit al vanaf de brugklas en nu ze naar 3 havo ging vroeg ze of ik dat ook dit jaar weer wil doen.
wij hadden altijd een weekplanning. En dan twee keer in de week checken.
Ook 1 op 1 werken met de vakken die slecht gingen.
Ze laten in zien dat bijhouden ze goed kan helpen.
Wat voor ons supergoed werkte was het gebruiken van een huiswerkplanner. Dat geeft overzicht. Mijn zoon kon zo zien welk huiswerk hij op welke dag moest maken en wanneer er zaken zoals training of hobby op het programma stonden. Op die dagen was er dus minder tijd voor huiswerk. Hij plande dan op andere dagen wat meer ruimte voor huiswerk in, of wist dat hij ook in het weekend nog een uurtje aan school moest besteden. Ook keken we elke dag in zijn agenda én op Magister, zodat we niet voor verrassingen konden komen te staan. Écht, planning is en blijft ons toverwoord! zeker als je (zoals de meeste pubers) niet goed bent in plannen en het soms één grote chaos is, in je hoofd. Daar hebben ze jouw hulp nog bij nodig.
Een planner aanschaffen is het allerbelangrijkste. Daarnaast je kind dagelijks begeleiden totdat ‘het zelstandig plannen’ erin zit. Werk met samenvattingen en houd alles bij vanaf het begin. Ook de woordjew. Herhalen is de kracht. Veel succes.
Wij hebben inmiddels onze vierde zoon in de brugklas en tot de herfstvakantie laten we hem gewoon gaan. Ik ga niet met hem zitten om te plannen oid, wel vraag ik heb je veel/weinig huiswerk, heb je al een idee wanneer je het gaat maken en daar blijft het bij. Ik kijk wel minimaal 1x in de week op het magister om te zien wat er zoal aan huiswerk staat en informeer dan terloops He, ik zag dat je een so had voor nederlands hoe ging dat?’ Wij hebben gemerkt dat deze vrijheid ze ruimte gaf om zelf te ontdekken en te zoeken naar hun manier. Ook op school wordt er tijdens de mentorlessen aandacht aan besteed. Zien we rond de herfstvakantie dat het prima gaat dan laten we het zo merken we dat er toch sturing nodig is dan helpen we met plannen maar hij moet het wel zelf doen. Als ik een planning maak leert hij er nog niets van. Bij zijn broers werkte dit systeem en ik hoop nu voor J. ook.
“kinderen” hebben pas het vermogen te”plannen” rond het 20 ste levensjaar, je moet gewoon met je kind mee kijken naar Magister en samen plannen.