Het was natuurlijk al langer een koud huwelijk. Tijdens een vrijdagse borrel had hij zich al eens laten ontvallen dat een vrouw ‘die zichzelf aan het ontdekken was’ vermoeiend, eisend en vooral onaantrekkelijk is. En terwijl hij zijn eigen vrouw in gedachte heeft, met stoer kort haar en comfortabele kleding, kijkt hij in de warme ogen van een blonde, langharige schone.En ook single mamma van de kleine Sophie. De vrijdagse borrel is, zonder dat hij zich dat heeft beseft, het startschot geweest voor de langharige blondine: deze man, waar ze al die maanden al geïnteresseerd naar heeft gekeken, is haar nieuwe doel. De relatie tussen Bart en Meike loopt stuk. Zijn klacht is dat ze zo met zichzelf bezig is en haar overspannen ontdekkingstocht na drie jaar burnout te zijn geweest. Zij is stiekem opgelucht: een man die alleen maar overwerkt, ze is er klaar mee. Er is meer uit het leven te halen dan alleen werk, zorg, kinderen en de was. Alles verandert als Bart met Carien op de proppen komt. De eerste kennismaking tussen de stoere Meike en de poppige Carien loopt uit op de start van een koude oorlog.Wie heeft de kinderen dit weekend? Bart verzaakt steeds vaker: die wil stappen met zijn nieuw verworven stuk, die alles uit het leven wil halen. Bij voorkeur op de dansvloer.Als Carien voet bij stuk houdt dat het zijn weekend is, hoort ze later dat de kinderen het weekend alleen zijn gelaten. Bart en Carien zijn beide avonden van het weekend op stap geweest en hebben Michiel en Sanne, zijn kinderen, alleen achter gelaten. Volkomen onverantwoordelijk, vindt Meike. Een tien- en zesjarige laat je niet twee nachten alleen. Carien neemt langzaam, maar wel heel zeker, een steeds grotere plek in het leven van Bart in. Samen met haar dochtertje Sophie van elf is ze steeds vaker bij Bart, Michiel en Sanne te vinden. Het is geen donderslag bij heldere hemel als Meike hoort dat Carien en Sophie bij Bart zullen intrekken. Toch is het voor haar wel slikken: het huis wat zij en Bart ooit met liefde en zorg hebben gekocht, verbouwd en ingericht, wordt nu ‘her styled’ door deze blonde heks. Want dat is ze: een heks. Die bezemsteel vinden ze op een dag vast in de achtertuin geparkeerd. Meike heeft zich, naast haar ergernissen ook zorgen gemaakt. Bart is veranderd van een bewust levende man in een soort van ‘hoera-weer-een-feestje-jongetje’. De reformwinkel is binnen een week samenwonen met Carien ingeruild voor een doorsnee supermarkt en de stapavonden zijn inmiddels stapnachten geworden. De bom ontploft op het moment dat de kleine Sanne vertelt dat ze een nieuwe kamer krijgt. Carien heeft besloten dat haar Sophie, die twee jaar ouder is, meer recht heeft op een grote kamer dan Sanne. Die is per slot van rekening toch nog maar zes jaar. En heeft nog geen huiswerk. ‘Wat denkt die sloerie wel’, is het eerste wat Carien denkt. ‘Dat Bart zo is verandert, is opeens volledig naar de achtergrond verdwenen. Als hij zijn verantwoorde levensstijl wil inruilen voor een vluchtig leven vol feestjes en drank, dat moet hij weten. Maar de kamer van zijn kind zonder slag of stoot afstaan aan dát kind van die sloerie, dat accepteert Meike niet. Bart weet het nog niet, maar de oorlog is verklaart.
Gideon de Haan begeleidt nieuwe gezinnen naar een succesvolle start. Het loyaliteitsconflict dat elk kind van gescheiden ouders ervaart, is zijn drijfveer bij het begeleiden van gezinnen. Zelf is hij getrouwd en stiefvader van twee (stief-)zoons.
Deze column is eerder verschenen in het kwartaalmagazine Nieuw Gezin